Sunday, December 12, 2010

MADU LEBAH TUALANG~

salam semua. hai. ade benda yg aku nk kongsi nih. mlm tadi mase nk masuk bilik tido nampak la berbotol2 cecair warna coklat hitam. hahah!! rupenyer madu.!! byk giler kot abah bt simpan. jadikan stok.  guna sendiri.. sbb anak buah pon makan madu lebah dari kecik. abah yg bagi. tp ade jer kwn2 yg amik dari abah. meh aku cerite.!!!

aku suke yg putih tu!! mcm chewing gum!! hehehe
Madu Lebah Tualang adalah madu yang terbaik dan berkualiti diperakui oleh para penyelidik. Ia juga dikenali sebagai madu hutan tropikal (Tropikal Forest Honey), dihasilkan oleh lebah liar dikenali sebagai lebah sialang. [sumber]
[fakta]
Ciri-ciri madu lebah tualang;
(a) mempunyai agak gelap kehitaman kerana kandungan mineralnya seperti kuprum, zat besi dan magnesium yang tinggi dan jika disimpan lebih lama warna madu akan menjadi lebih gelap lagi;
(b) Madu yang masih baru mempunyai buih-buih yang halus berkumpul di permukaan dan setelah beberapa ketika buih-buih halus akan menyurut dan meninggalkan kesan buih di permukaan;
(c) Bau haruman madu agak kuat dan agak masam sedikit disebabkan oleh bau pati debunga hutan;
(d) Rasanya sedap dan agak kelat dan sedikit perit dan menyengat bila ditelan;
(e) sesiapa yang biasa meminum madu sendirinya dapat membezakan madu lebah yang asli dengan yang tiruan
Menurut Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam setiap penyakit itu pasti ada ubatnya. Sabda Baginda :
Maksudnya : "Berubatlah, maka sesungguhnya Allah tidak meletakkan penyakit kecuali Allah menyediakan baginya ubat, kecuali satu penyakit, iaitu tua" ( Hadis riwayat Abu Daud)

Firman Allah dalam surah an-Nahl yang Tafsirnya:
"Kemudian makanlah daripada setiap macam buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan. Daripada perut lebah itu keluar minuman madu yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda kebesaran Tuhan bagi orang yang memikirkan."

 

Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam juga ada berpesan agar seseorang itu berubat dengan madu dan al-Qur'an, Baginda bersabda:
Maksudnya: "Ambillah / pergunakanlah olehmu sekalian akan dua ubat penyembuh iaitu madu dan al-Qur'an."
(Hadis riwayat Ibnu Majah)

Madu juga memiliki aroma enak yang meningkatkan selera, sepertimana Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallamjuga mengamalkannya. Diperkuatkan dengan hadis baginda yang Maksudnya:
"Dari Abu Hurairah, dia berkata: Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda: "Barangsiapa yang menjilat madu sebanyak tiga kali pagi pada setiap bulan, maka dia tidak akan terkena cubaan yang besar."

maklumat tambahan boleh di dapati laman web ini.
di sini juga ade perbezaan pada harga.. mengenai harga 

ini sedikit madu yang abah simpan kt bilik aku. masih berbuih lagi sebab baru lagi. lepas 3 bulan baru lah buih tu hilang. ade gas kot. sebb setiap pagi abah akan buka tutup botol utk keluarkan gas. kalu x, tutup tu melompat.hahah
ni antara bekalan yang tinggal lepas kawan abah beli..

ha.. baru sebulan nih. buih nyer pon masih ade kan!! heheh

aku mmg dari kecik makan madu.. semua satu family kot. tu sihat2 badan semua.haha

 madu oh madu!!! hahah

actly, jiran saya pon ade dah bawak balik ke rumah anak die kt KL. Anak die cakap, kalu nk tahu madu tu tipu atau tidak, masukkan dalam peti ais beku selama 3 hari, madu itu akan beku. sebb campur dengan air gula.
Alhamdulillah ternyata madu ini ASLI

kalu ade sesiapa nk beli boleh jer tny no nih..
abah saya
: no 300 blok 13 felda palong 5, 73430 gemas negeri sembilan
area seremban pon boleh. adik saya boleh hantar nnt.
SHAFIE MOHD SALEH 013-2030418

saya:
KHAIROL IZWAN BIN SHAFIE
013-9154933.
umah sewa saya, sek 17.
(SHAH ALAM dan terdekat)

HARGA: RM 70
kos penghantaran RM 15