Tuesday, January 11, 2011

Segalanya dengan IzinNya ~ BERDOALAH

salam.. hai. ape khabar semua. harap sihat la yer..hehehe

actly arinih nk share pasal DOA. mungkin aku bukanlah seorang budak sekolah agama nk bercakap tajuk nih. aku juga bukan bdk maahad untuk menyentuh tajuk nih. tp bagi aku x salah untuk setiap org mengeluarkan pendapat. yg nyatanya kata2 aku hanya lah sesuatu yang jeneral dan sangat ringan. tiada tambahan  ayat2 yg mendalam. :)

ok, mcm nih la.  abah selalu ingatkan pasal solat. even mase ikot abah pergi menoreh getah mase sekolah dulu. kadang2 masa nk rehat 20 minit mase g  menoreh pon abah cakap. tp hakikatnya iman itu x dapat diwarisi dan di jual beli.kan?? huhuhu
kalu dengar IKIM.fm aritu die ade cakap :
iman tu mmg tidak akan diwarisi. selepas sahaja akhir baligh,
 mulalah anak itu mencorak dirinya. (kalu x salah)

ok, mcm ni lah. xperlu nk ambl contoh. x perlu berkias. tp kalu ada siapa yg kecil hati maafkan aku.
kite kadang2 kemain berusaha ttp kite x pernah nk mintak pada Allah. jadi bila usaha itu tidak berhasil, jangan kita nk mengeluh n terdetik mempertikaikan DOA kita. n kite persoalkan pada Allah. itu yg aku mula belajar setelah kecewa ngan rsult sem 5.huhuhu~[xde kaitan ngan tajuk..hoh0h0]

ok, satu perenggan untuk menghuraikannya..
bagi aku semuanya bermula pada DOA.. sebb ape DOA? sebb kite bermohon pada Allah. minta bantuan Allah. minta petunjuk Allah. minta perlindungan Allah.. bukan time susah jer, baru nk minta. ok, kalu nk minta mcm ner? xkan berDOA jer kan?? so waktu nk DOA tu bile?? ha.. ni jawapan mudah dari abah.. kalu solat tu cukup. sehari lima kali boleh DOA!.. ni mase sekolah dulu lah..huhu.. jadi solat juga pucuk pangkalnya.. jadi rumusannya. SOLATlah..


aku pon bukan bagus, setakat baru nk baiki diri. tp kne ingat mengingatkan juga.
coz kalu kite buat mcm2 perkara baik tp yg wajibnya tinggal. x diterima amalan sunat kite.
 x nk lah masa muda nih kite kejar segala dunia.. bila dah tua baru terpikir ttg akhirat.
 akak angkat saya a.k.a ecah pon ade jawab.. 
ape perasaan berjaya tanpa dapat keredhaan Allah?
tambahan pula, betul ker usia kite akan panjang nk tunggu buat amal kebaikan diusia tua?
andai di jemput awal? mcm mana pula.? sama2 kita pikirkan.huhuhu

nota untuk aku ::
selagi masih ade kesempatan untuk baiki, kita mulakan.
Allah sentiasa menerima hambanya.
mulakan secara perlahan2. insyaAllah.
boleh baca blog ini. http://abu-fatih.blogspot.com/

jika ada salah, sila tegur ya.. akan saya baiki semula..
ini lah kali pertama dikuatkan hati nk bt entri pasal ini. dah lama pikir.huhu
salam untuk semua. :)

No comments: